1 jun 2013

Honden in de kunst en literatuur

Dat is de titel van een boek dat bij toeval ontdekte. Voor de lol Google ik weleens naar mijn blog, puur voor de kick; het is leuk om bovenaan de lijst je blog vermeld te zien. Maar toen zag ik ook een boek getiteld "Honden in de kunst en de literatuur", een vertaling van "A Dog's life in art and literature", geschreven door Iain Zaczek . Nooit van gehoord, maar dat boek moest ik natuurlijk hebben. Via internet kon ik het kopen. Het is een ontzettend leuk boek. Verdeeld in hoofdstukken met Jachthonden, Wilde honden, Werkende honden, Luie honden en Trouwe honden staan schilderijen, tekeningen, fresco's, miniaturen van honden voorzien van uitgebreide beschrijving van kunstenaar en het hondenras.  Zoiets als mijn blog dus, maar dan veel uitgebreider en professioneler. 
 
Maar wie schetst mijn verbazing toen ik op pagina 74 onderstaande afbeelding zag.




 
Een schilderij van Sofonisba Anguisciola  (ook nog nooit van gehoord) een schilderes uit de 16e - 17e eeuw.

Natuur zag ik direct de gelijkenis van dit schilderij met de gravure van Hendrik Goltzius die ik hier eerder besprak.

Dat kan geen toeval zijn.

Wie heeft wie min of meer gekopieerd.




Goltzius leefde van 1558-1617, en maakte deze prent in 1597, ze kunnen van elkaars werk geweten hebben. De honden zijn duidelijk anders, maar de jongens hebben dezelfde kleding en houding. De gezichten zijn wel heel verschillend. De jongen van Sofonisba heeft een ronde kinderlijke toet, die van Goltzius is een beetje een oud mannetje. Volgens de overlevering is het de zoon van Simon de Vries  (Frisius) collega schilder/tekenaar van Goltzius.
Omdat grafisch werk vaak  gemaakt werd naar afbeeldingen van schilderijen ben ik geneigd te denken dat Goltzius het werk van Sofonisba als voorbeeld heeft gebruikt en aangepast aan zijn doel: het portret van de Vries jr. met een Hollands hondenras, de Drentse Patrijshond.




Geen opmerkingen: