24 sep 2009

Dierendag


4 oktober is het dierendag en veel bazen verwennen hun huisdieren nog eens extra. Eigenlijk raar, want de meeste huisdieren hebben het goed. Werelddierendag is naar mijn idee niet ingesteld om de levensomstandigheden van onze huisdieren te verbeteren, maar voor alle dieren over de gehele wereld die lijden en geen dierwaardig bestaan hebben, omdat mensen voor de sport, voor het geld en uit onachtzaamheid dieren misbruiken. En toch, als je om je heen kijkt zie je zoveel dierenleed. Gewoon dichtbij huis. Honden die de hele dag alleen thuis zitten, omdat beide bazen werken. Laatst zag ik in een voortuin twee konijnen in een veel te klein hok dat ook nog eens in de volle zon stond. Er is zelfs een dierenleed startpagina als je daar dingen aanklikt word je niet vrolijk en denk ik: we zijn niet veel opgeschoten sinds 1930.
En natuurlijk ging de commercie lekker aan de haal met dierendag. Je kijkt je ogen uit wat er allemaal voor huisdieren te koop is en ik vraag me altijd af of onze beestjes daarop zitten te wachten. Ik denk dat het hoofdzakelijk vermaak is voor de bazen. Huisdieren zijn big bussiness. Maar daar wil ik het verder niet over hebben. Laten we het leuk houden. 
Ik ging op zoek naar allerlei zaken over Dierendag

Wikipedia meldt dat dierendag afkomstig is van de heilige Franciscus van Assisi die zich zeer bekommerde over het lot van armen, zwervers en dieren. Volgens de legende kon hij met de dieren praten. Franciscus overleed op 4 oktober 1226. Zijn sterfdag, die de R.K. Kerk nog steeds herdenkt, werd tijdens een internationaal congres in 1929 in Wenen uitgeroepen tot Werelddierendag. In Nederland was de eerste dierendag op 4 oktober 1930. Om de verhouding mens en dier onder de aandacht te brengen werden toen in kranten artikelen over dit onderwerp geplaatst.
Ook het Meertens Instituut doet uitgebreid verslag van het ontstaan van dierendag.


St. Franciscus met een wolf
waarvan het verhaal gaat dat Franciscus een zeer bloeddorstige wolf 'bekeerde".







Hier St. Franciscus, met zo te zien een Golden Retriever, Volgens mij hoef je een Golden niet te "bekeren", die wordt lief geboren.
 
 
Vandaag de dag is dierendag een soort feestje. Op veel scholen mogen kinderen op dierendag hun huisdier meenemen en tijdens de kinderboekenweek van het jaar 2000 stond Het Dier centraal. 
 

Geen opmerkingen: